Wat is branding?

By 07/05/2014 Uncategorized No Comments

Het begrip branding kom je vaak op verschillende manieren tegen, maar wat betekent het nou precies? In het kort, met branding worden de elementen die het beeld en de toon van een bedrijf of product definiëren bedoeld.

Alles wat met de website te maken heeft, van layout tot het kleurenpallet, maakt deel uit van branding. Hiermee creëer je de huisstijl. Met branding creëer je een herkenbare momentopname, denk bijvoorbeeld aan iconische branding zoals het Nike logo of de Starbucks huisstijl. Bekende logo’s herken je direct, en je weet meteen van welk merk dit is en waar ze voor staan. In sommige gevallen kan het zelfs een positief gevoel oproepen, en dat is precies wat je wilt! Om naar dit resultaat toe te werken hebben we drie adviezen voor het ontwikkelen van een sterke branding.

Ken je publiek

Het is belangrijk voor jezelf helder te hebben wie jij wilt aantrekken. Een gebruiker die enthousiast is over een app die automatisch helpt om de e-mails te sorteren benader je op een andere manier dan iemand die online opzoek is naar een nieuwe outfit.

Identificeer je doelgroep, niet alleen demografisch maar ook door persoonlijke voorkeuren. Is het een zakelijke doelgroep? Eigenzinnig? Retro? Als de doelgroep gedefinieerd is kan je beginnen met uitingen ontwikkelen die aandacht trekken en business creëren.

Samenhang

Een samenhangend merk is de sleutel naar succes. Dat betekent dat de grafische elementen, de tekst en alle online uitingen deel uitmaken van hetzelfde concept. Alles natuurlijk afgestemd op de doelgroep.

Als je een gestroomlijnde en strakke look wilt uitstralen spreekt het voor zich om te kiezen voor een schreefloos lettertype dat daarbij past. Zorg ervoor dat al je uitingen, van email handtekening tot facebook pagina, het merk visueel samenhangend en sterk neerzetten. Zo creëer je echt een identiteit.

Herkenning, herkenning en nog eens herkenning

Het is voor ieder merk van belang om boven de concurrent uit te steken. Door het nemen van een aantal weloverwogen keuzes kan je al snel een stuk beter overkomen. Denk daarbij aan eigenzinnig kleurgebruik, een andere aanpak dan de concurrent in plaats van kopiëren en innoveer niet alleen je product of dienst maar ook al je branding elementen.

Dit zijn drie belangrijke punten om in gedachten te houden bij het lanceren van een nieuw merk of het doorvoeren van een redesign. Probeer je ideeën te beoordelen vanuit het oogpunt van de doelgroep, zou de branding interesse opwekken? Zou de website de doelgroep aanspreken?

Communicatiebureau Creatuur helpt je graag verder met je branding vragen. Kunnen we wat voor je betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op 020 308 08 56 of via contact@creatuur.nl

About Jasmijn Veer

Jasmijn studeert Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam en loopt stage bij Creatuur. Jasmijn kan toveren met woorden en heeft veel gevoel voor design, die zit bij Creatuur dus helemaal op haar plek!

Kunnen we wat voor je betekenen? Bel ons op 020 308 08 56 of stuur een mail